Et smut til Viborg

Forleden var jeg et smut i Viborg. Efter en dejlig dag med gode møder, gik turen gennem de aftenmørke gader til hotellet. Og sørme om ikke de også i Viborg har nogle af de fantastiske  brønddæksler. Her var mange variationer og ét jeg lige undrede mig over.


De to her viser Viborg Kommunes myndighedslogo med og uden navnetrækket "Viborg Kommune". Myndighedslogoet er en gengivelse af byens gamle store segl. Det ældste kendte aftryk af seglet skriver sig tilbage til 1355, men ud fra seglets dekoration og stil mener man, at seglet må være fremstillet omkring 1250.  Seglet blev brugt på dokumenter som garanti for ægthed. Sidste gang, seglet er set benyttet, var i 1536.
Seglet viser to mænd i dialog med hinanden i en bueformet muråbning. Motivet symboliserer, at Viborg tidligere var styret af to senatorer – med nutidens ord: Borgmestre eller rådmænd. Det kan også læses af seglets omskrift: ”SIGILLUM SENATORIUM WIBERGENSIS CIVITATIS”, hvilket betyder: ”Viborg bys rådmænds segl”.
Sådan lyder fortællingen i Viborg Kommunes Designguide fra 2017.

Og så var der lige det dæksel jeg undrede mig over at finde i Viborg.
For hvorfor søren ligger det her brønddæksel, som må handle om Randers Jernstøberis 100 års jubilæum, i Sct. Matthiasgade?

Kommentarer

Populære opslag