Sol, måne ... og stjerner

Det er mega hyggeligt, at sidde i sofa med en kop varm te i hånden og kæresten lige ved siden af til lyden af regn der slå mod ruden og blæst der rusker i bygningen.

Det var en lang tur i dag. Hele solsystemet rundt. Ganske vist i målestoksforholdet 1:1.000.000.000 km på Planetstien i Hvidovre. I følge Henrik Birkedal Hansen (Marathon PopUp) skulle det betyde, at hvert skridt svarer til ca. 1 mio. km. Det var mentalt optur at tænke på ude på ruten.

Planetstien blev opført i 2001 som et projekt af en 9. klasse fra Frydenhøjskolen. Planeterne er støbt i bronze og stien tog mig ud i endnu et hjørne af vestegnens fantastiske landskaber. Her er affaldsbakker der tilbyder langstrakte kig ud over området og indtagende dæmningsstier helt ude til vandet. Området er levested for mange forskellige dyr og planter.

Vejret var en væsentlig udfordring og motivations faktor i dag. Ruten bød på åbne stræk, med rigtig god sidevind og modvind på vej ud og rygvind på vej hjem. Det gjalt bare om at blive færdig inden blæsten blev for stærk og regnen begyndte ;D

På dagens medalje "snurrer" solsystemet, mens smukke stjerner pryder båndet. Jeg føler mig nu også som lidt af en stjerne i mit eget liv, når jeg har gennemført endnu et løb. Og jeg synes alle de andre deltagere er seje stjerner med hver deres historie, mål og indsatser. Og de er altid godt selskab!

Da jeg læste lidt op på dagens planetsti, gik det op for mig, at der findes flere af dem rundt om i Danmark: Alleud.dk - Planetstier. Så dem vil jeg da holde øje med. Det kunne være fedt med en løbeserie på planetstier (I know - løbetosse :).

PS:
Hvordan husker du planeternes rækkefølge?
Måske kan du også bruge den her remse jeg har lært til spejder og som kørte i mit hoved på ruten:
Min Ven Julemanden Må Jo Sove Uden Nissernes Pludren
(Merkur, Venus; Jorden, Mars, Jupiter, Saturn, Uranis, Neptum, Pluto)

Ja, endnu en gang er jeg glad for at der ikke er sat en højtaler til den indre dialog der kører i mit hoved under løb ;D

Min

Ven

Julemanden


Jo

Sove

Uden

Nissernes

Pludren <3




Kommentarer

Populære opslag